Autobusová doprava

Městská autobusová doprava v Londýně

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
Skočit na: Navigace, Hledání
Označení autobusové zastávky. Žluté pole znamená nutnost zakoupit jízdenku před vstupem do autobusu. Modré pole (označení linky předponou N) - noční linka.

Provoz červených autobusů v oblasti Velkého Londýna řídí organizační jednotka Transport for London (TfL) – London Buses. Většina linek je zabezpečována různými soukromými autobusovými společnostmi, což se ale nedotýká cestujících, protože autobusy musí mít červenou barvu a stejný tarif jízdného.

Obsah

Historie

Předchůdci autobusů, omnibusy, se používají v Londýně od roku 1829, kdy George Shillibeer začal provozovat koňskou omnibusovou dopravu z Paddingtonu do City. V roce 1855 byla založena společnost London General Omnibus Company (LGOC), aby sloučila a regulovala koňskou omnibusovou dopravu v Londýně. Motorem poháněné autobusy začala LGOC používat v roce 1910.

V roce 1912 společnost Underground Group, která vlastnila většinu tras metra, koupila i společnost LGOC. V roce 1933 se LGOC spolu s ostatními částmi Underground Group stala součástí nově vytvořené společnosti London Transport.

Během 80. let 20. století se britská vláda rozhodla privatizovat autobusovou dopravu Velké Británie, které dominoval London Transport v Londýně, dopravní společnosti většinou ve vlastnictví městských zastupitelstev a vládní National Bus Company a Scottish Bus Group.

V Londýně byl přijat odlišný model – byla založena společnost London Buses jako část London Transport, která byla pověřena uzavíráním smluv na provozování autobusové dopravy se soukromými společnosti, ale v její správě bylo ponecháno určování přepravních standardů a sazeb jízdného. Tento systém je uplatňován i v současnosti, i když London Buses byla převedena v roce 2002 z pravomoci vlády pod pravomoc starosty Londýna, fakticky se stala částí organizační struktury Transport for London.

Řízení dopravy

Autobusová síť v Londýně je jedna z nejrozsáhlejších na světě. Více než 6 500 autobusů zajišťuje pravidelné spojení na více než 700 linkách. V průběhu roku použije autobusovou dopravu asi 1,5 miliardy cestujících.

TfL plánuje trasy autobusových linek, určuje úroveň služeb a kontroluje dodržování jejich kvality. Autobusová doprava je zajišťována soukromými autobusovými dopravci, kteří mají smlouvu s London Buses. Výjimkou je společnost East Thames Buses, kterou vlastní, prostřednictvím dceřiné firmy, Transport for London.

TfL je také přímo zodpovědný za provoz a údržbu autobusových stanovišť a zastávek a jiných doprovodných služeb. Poskytuje cestujícím informace ve formě jízdních řádů a mapek tras na zastávkách autobusů.

Jízdné

V linkových autobusech je možno použít Travelcard, Oyster card, jednoduché jízdenky nebo průkazky platné pouze pro autobusy.

Jednoduchá jízdenka v roce 2007 stála 2 £ ; cena za jednu jízdu placenou Oyster card byla 1.00 £ v pracovní dny v době od 6:30 do 9:30 nebo 80 pencí v ostatní dobu.

V oblasti zóny 1 a na trasách napříč Londýnem kloubovými autobusy si musí cestující zakoupit jízdenku před nástupem do autobusu. Pro tento účel jsou všechny autobusové zastávky v zóně 1 vybaveny automaty na prodej jednoduchých a jednodenních jízdenek. Výjimkou je oblast City, kde je možno platit jízdné až v autobuse.

Místní linky

Typický červený poschoďový autobus

Doprava na místních linkách je řízená London Buses, i když většinu linek provozují soukromé společnosti. Všechny autobusy na těchto linkách mají červenou barvu a odlišují se pouze logem dopravce a platí v nich jednotný sazebník jízdného.

Původně používané poschoďové autobusy s širokým nástupním prostorem – doubledeckery jsou již vyřazeny z provozu (poslední pravidelná linka 9. prosince 2005). Důvodem je jejich stáří (první autobus tohoto typu měl v roce 2004 již 50 let), nevhodnost pro dopravu vozíčkářů a rodičů s kočárky a potřebu dvoumužné obsluhy. Tyto autobusy jsou od konce roku 2005 používány pouze na dvou linkách, jako připomínka londýnských tradičních autobusů.

Většina současně používaných vozidel jsou moderní nízkopodlažní (klasické nebo poschoďové) standardní nebo kloubové autobusy. V souvislosti se zavedením London Congestion Charge a s ohledem na přeplněnost metra v době dopravní špičky jsou do rozvoje autobusové dopravy směřovány vyšší investice.

Některé místní autobusové linky na okraji Londýna vedou mimo jeho hranice. Autobusy na linkách řízených London Buses mají i v tomto případě červenou barvu a platí zde standardní systém cen jízdného. Autobusové linky, které do Londýna vjíždějí z oblasti mimo města, mají barvu dopravce a může v nich být jiný systém cen jízdného.

Noční linky

Kloubový autobus typu Mercedes-Benz Citaro

První noční linka byla uvedena do provozu v roce 1913 a byla součástí systému London Buses. Původně byl na těchto linkách uplatňován jiný sazebník cen jízdného (vyšší ceny) a linky byly označovány předponou N. Většina nočních spojů vyjíždí z centrálního londýnského stanoviště na Trafalgar Square.

V poslední době je i na těchto linkách uplatňován standardní ceník jízdného a na některých běžných linkách byly přidány spoje i v noční době. Všechny autobusy na těchto linkách mají standardní červenou barvu. Počet osob přepravených nočními spoji zaznamenal výrazný nárůst – až cca o 80 %.

Okružní linky

Běžným obrázkem v centru Londýna je autobus s otevřenou střechou (např. doubledecker s otevřeným horním patrem), který nabízí turistům prohlídku s živým nebo nahraným komentářem. Většina těchto spojů dovoluje turistům nastoupit nebo vystoupit na vybraných zastávkách. Tyto spoje provozuje několik dopravců a ačkoli některé z těchto autobusů mohou mít červenou barvu, nemají žádnou spojitost s linkami řízenými London Buses. Sazebník jízdného stanovuje konkrétní přepravce a jízdenku není nutno zakoupit před vstupem do autobusu; dá se zakoupit u řidiče nebo u prodejců jízdenek na zastávkách.

Na některých typech turistických okružních jízd jsou použity luxusní autobusy a jízdenka musí být zakoupena v turistických kancelářích před nástupem do autobusu.

Doprava na letiště

Hlavním dopravcem poskytujícím dopravu na nejdůležitější letiště v dosahu Londýna (Heathrow, Gatwick a Stansted) je National Express a jeho spoje National Express Airport. Na rozdíl od dálkových autobusů, které vyjíždějí ze stanice Victoria Coach Station, autobusy zajišťující dopravu na letiště zastavují na vyhrazených zastávkách v centru Londýna.

Letiště London City nabízí expresní autobusovou dopravu k metru a železnici do zastávek Canning Town, Canary Wharf a Liverpool Street. Ceny jízdného jsou podstatně dražší než ceny autobusové dopravy London Buses.